1- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران
چکیده: (25522 مشاهده)
این پژوهش با هدف مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی انجام گرفت. از آنجایی که پژوهش حاضر به مقایسه هوش هیجانی در سه گروه افراد عادی، نابینا و کم بینا میپردازد از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع علی – مقایسهای است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان نابینا، کم بینا و عادی دانشگاههای شهر تهران بودند. از این میان مجموعاً 63 نفر به تفکیک از هر گروه 21 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان بوده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه پژوهش از تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین مولفه هوش هیجانی و تمامی خرده مقیاسهای آن در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. به نظر میرسد مدت زمان طولانی که افراد با معلولیت زندگی میکنند زمینه پرورش ابعاد عاطفی را میتواند ایجاد نماید، به علاوه قرار گرفتن در سنین جوانی و بالاتر و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا بهعنوان عامل پرورش هوش هیجانی میتواند مؤثر باشد. به این ترتیب میتوان نتیجهگیری کرد احتمالاً ظرفیتهای هوش هیجانی در موفقیت این افراد دخیل بوده و در مقایسه با سایر معلولیتها توانمندی بالایی جهت مقابله با مشکلات ایجاد کردهاند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1393/6/29 | ویرایش نهایی: 1393/10/3 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/29 | انتشار الکترونیک: 1393/6/29