جلد 2، شماره 115 - ( 2-1392 )                   شماره 115 صفحات 21-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami S, Arjmandnia A A, Afrooz G, Nistani M. The Assessment of Mathematics Curriculum for Mentally Disabled Students in Tehran. J Except Educ 2013; 2 (115) :5-21
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-70-fa.html
کرمی سحر، ارجمند نیا علی اکبر، افروز غلامعلی، نیستانی محمد رضا. ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی شهر تهران. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 2 (115) :5-21

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-70-fa.html


1- رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (14099 مشاهده)

  هدف از این پژوهش، ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش این پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، 245 نفر از معلمان مدارس ابتدایی کم­توان­ذهنی شهر تهران،24 نفر از مدیران مدارس ، 10 نفر از کارشناسان حوزه ستادی و 7 نفر از سرپرستان آموزشی مدارس ابتدایی کم توان ذهنی شهر تهران است. در قسمت معلمان 150 نفر، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به صورت تصادفی طبقه­ای و گروه­های دیگر نیز به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه با پایایی 87/0 ، مصاحبه، سیاهه و بررسی اسناد بود. برای تحلیل داده ها از محاسبه فراوانی، درصد و روش وزن دهی و ارزش گذاری استفاده شد. تحلیل دیدگاه­های کارشناسان، معلمان، مدیران مدارس و سرپرستان آموزشی مدارس کم توان ذهنی شهر تهران نشان می دهند که وضعیت معلم دانش ­آموزان کم-توان ذهنی مطلوب (5/72 درصد)، وضعیت مدیر مدرسه مطلوب (95 درصد)، وضعیت سرپرست آموزشی مطلوب (5/67 درصد)، وضعیت فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی مطلوب (80 درصد)، وضعیت اهداف درس ریاضی نسبتاً مطلوب (66 درصد) و وضعیت بودجه و امور مالی نسبتاً مطلوب (55 درصد) می باشد و در نهایت برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی با توجه به این عوامل شش­گانه در سطح مطلوب (72/73 درصد) قرار دارد. مهم ترین راه­کارهای مناسب در جهت رفع موانع و مشکلات برنامه درسی ریاضی مدارس کم توان ذهنی عبارت­اند از: 1) به­کارگیری معلمان متخصص و حرفه­ای در امر آموزش دانش­آموزان کم توان ذهنی، 2)توسعه­ی حرفه ای معلمان با تشکیل کلاس­های ضمن خدمت، 3) تدوین اهدافی متناسب با ویژگی­های دانش­آموزان کم توان ذهنی و 4) تجدید نظر در میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کم توان ذهنی، ریاضیات
متن کامل [PDF 1069 kb]   (2703 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/7/17 | ویرایش نهایی: 1393/9/26 | پذیرش: 1392/7/17 | انتشار: 1392/7/17 | انتشار الکترونیک: 1392/7/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.