جلد 5، شماره 133 - ( مرداد 1394 )                   شماره 133 صفحات 49-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mandomi S. The Relationship between Dimensions of Self-esteem, Aspirations and Expectations of Students with Physical Disability. J Except Educ 2015; 5 (133) :43-49
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-478-fa.html
مندمی شیدا. رابطه ابعاد عزت‌نفس، آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 5 (133) :43-49

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-478-fa.html


دانشگاه شیراز ، mandomis@yahoo.com
چکیده:   (4979 مشاهده)

زمینه و هدف: بیشتر افراد با آسیب جسمی از عزت‌نفس پایینی برخوردارند و به‌نوبه خود انتظاری که برای رسیدن به آرزوهایشان دارند، پایین است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد عزت‌نفس، آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی بود.

روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 71 نفر از دانش‌آموزان با آسیب جسمی (41 پسر و 30 دختر) شهر شیراز بود. به‌منظور گردآوری داده ­ها از 3 ابزار؛ فرم کوتاه مقیاس عزت‌نفس هر (کلی، دنی و یونگ، 1997)؛ زیرمقیاس عزت‌نفس ارتباط با همسالان از پرسش­نامه دوبوا، فلنر، براند، فیلیپس و لیز (1996) و مقیاس آرزوها و انتظارات (لوبر، استوت همر- لوبر، وان کامن و فارینگتون، 1991) استفاده شد، برای تحلیل داده‌ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشـان داد که بین عزت‌نفس در خانه با آرزوها و انتظارات (اهمیت کنونی اهداف، انتظارات آینده‌ نزدیک، انتظارات آینده‌ دور) دانش‌آموزان با آسیب جسمی همبستگی مثبت و معنادار بالاتری نسبت به سایر ابعاد عزت‌نفس وجود دارد (01/0>P).

نتیجه‌گیری: بین عزت‌نفس و آرزوها و انتظارات دانش‌آموزان با آسیب جسمی رابطه مثبت معنادار وجود داشت.

متن کامل [PDF 236 kb]   (989 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/9/24 | ویرایش نهایی: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/6/18 | انتشار: 1394/9/23 | انتشار الکترونیک: 1394/9/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.