جلد 1، شماره 123 - ( 1-1393 )                   شماره 123 صفحات 28-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

narimani M, basharpoor S, Almardani Some’eh S. A comparison of self-esteem and happiness among the deaf students of inclusive schools and special schools. J Except Educ 2014; 1 (123) :20-28
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-301-fa.html
نریمانی محمد، بشرپور سجاد، علمردانی صومعه سجاد. مقایسه عزت نفس و شادکامی در دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و استثنایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 1 (123) :20-28

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-301-fa.html


1- اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
2- اردبیل، دانشگاه محقق اردبیل، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، basharpoor_sajjad@yahoo.com
چکیده:   (17538 مشاهده)

کودکان ناشنوا مشکلات سازگاری زیادی در مقایسه با سایر کودکان استثنایی دارند، با توجه به این موضوع هدف این پژوهش، مقایسه عزت نفس و شادکامی در دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه بــود. روش این پژوهش علّی- مقایسه­ای است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش­آموزان ناشنوای مقطع راهنمایی مدارس تلفیقی و ویژه (استثنایی) شهر تبریز در سال 92-91 تشکیل دادند. تعداد 25 دانش آموز ناشنوای مدارس تلفیقی و 25 دانش­آمـــوز ناشنوای مدارس ویژه که به روش نمونـه گیری تصـــادفی ساده انتخاب شده بودند، در محل تحصیل و به صورت انفرادی به پرسش­نامه های عزت نفس کوپر اسمیت و شـــادکامی آکسفورد پاسخ دادند، برای تحلیل داده ها نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر عزت نفس، بین دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در متغیر شادکامی بین دانش­آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه تفــاوت معناداری مشاهده شد، به این صورت که میانگین نمرات شادکامی دانش­آموزان ویژه (استثنایی) بیشتر از دانش­آموزان تلفیقی بود. این نتایج اثر پذیری شادکامی دانش­آموزان ناشنوا از وضعیت و حالت مدارس را آشکار کرده و می­تواند تلویحاتی برای برنامه­ریزی های مناسب برای آموزش و پرورش استثنایی داشته باشد.

متن کامل [PDF 196 kb]   (2289 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/2/28 | ویرایش نهایی: 1394/12/15 | پذیرش: 1393/2/28 | انتشار: 1393/2/28 | انتشار الکترونیک: 1393/2/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.