جلد 3، شماره 175 - ( 6-1402 )                   شماره 175 صفحات 43-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parsa A, zarei A, sadjadi hazaveh S H, haji anzehaei Z. The model of the effect of mental health on social adjustment and physical image of exceptional students in the era of Covid-19 (With an emphasis on physical activity). J Except Educ 2023; 3 (175) : 3
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2572-fa.html
پارسا عاطفه، زارعی علی، سجادی هزاوه سید حمید، حاجی انزهایی زهرا. مدل تأثیر سلامت روانی بر سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی دانش آموزان استثنائی در دوران بیماری کووید- 19 با تأ کید بر فعالیت بدنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 3 (175) :33-43

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2572-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزی ، dr_alizarei@yahoo.com
چکیده:   (525 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل تأثیر سلامت روانی بر سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی دانش آموزان استثنائی
کشور بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی و همبستگی با استفاده از معادلات عملیاتی، و از نظر هدف کاربردی و از نظر
گردآوری اطلاعات، میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه کشور در 6 گروه
آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلول جسمی-حرکتی، چندمعلولیتی، کم توان ذهنی و اختلال طیف اُتیسم تشکیل
می داد که در سال تحصیلی 1399 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند. سهم آماری آنها 8500 نفر بود که 3300
نفرشان دختر و 5200 نفرشان پسر بودند. حجم نمونه آماری 367 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان محاسبه و به صورت
تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه سلامت روانی 1 گلدبرگ ) 1972 (، سازگاری
اجتماعی بل 2 ) 1961 ( و تصویر بدنی 3 کش و پروزینسکی ) 1990 ( بود. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس، ضریب رگرسیون
چندگانه و جهت آزمون مدل از معادلات عملیاتی استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس، رابطه خطی بین سلامت روانی با سازگاری اجتماعی و تصویر بدنی را تأیید کرد و نتایج
آزمون مدل عملیاتی نشان داد که در دانش آموزان استثنائی با نوع معلولیت جسمی-حرکتی، اثر سلامت روانی بر سازگاری
اجتماعی و تصویر بدنی معنادار بود.
نتیجه گیری: براین اساس، طراحی و برنامه ریزی مناسب در جهت بهبود سلامت روانی دانش آموزان استثنائی )علی الخصوص
دانش آموزان با مشکل جسمی-حرکتی( از طریق فعالیت بدنی جهت بهبود سازگاری اجتماعی آنها و تصویر بدنی مثبت توصیه
می شود.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 573 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: روان سنجی
دریافت: 1401/11/20 | ویرایش نهایی: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/4/26 | انتشار: 1402/6/20 | انتشار الکترونیک: 1402/6/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.