جلد 1، شماره 173 - ( 2-1402 )                   شماره 173 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ilatizadeh F, Shakerinia I, Hosseinkhanzadeh A A. Comparison of Rumination and Anxiety in mothers of students with and without special needs during Covid-19 pandemic. J Except Educ 2023; 1 (173) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2503-fa.html
ایلاتی زاده فاطمه، شاکری نیا ایرج، حسین خانزاده عباسعلی. مقایسه نشخوار فکری و اضطراب در مادران دانش‌آموزان با و بدون نیازهای ویژه در دوران همه‌گیری کووید- 19. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 1 (173) :24-34

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2503-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، Fatemeh.ilatizadeh@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (795 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: مادران دانش آموزان با نیازهای ویژه در امر مراقبت از فرزندان و تحصیل آنان، سطح بالایی از استرس
و اضطراب را از خود بروز می دهند، که این موضوع در دوران همه گیری کووید- 19 بیش از پیش حائز اهمیت می باشد
و نه تنها بر س المت روانی آنان آثار منفی دارد، بلکه تأثیرات مخربی بر س المت کودکان نیز می گذارد. در همین راستا،
هدف مطالعه حاضر، مقایسه نشخوارفکری و اضطراب در مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژه در دوران همه گیری
کووید- 19 است.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای
ویژه ای بود که در سال تحصیلی 1401 - 1400 در مدارس ابتدایی غرب استان گی الن مشغول تحصیل بودند. نمونه مورد
مطالعه شامل 68 نفر از مادران دانش آموزان با نیازهای ویژه )در گروه های کم توان ذهنی، اخت الل طیف اُتیسم، اخت الل
یادگیری ویژه و آسیب شنوایی( و 83 نفر از مادران دانش آموزان بدون نیازهای ویژه بود که به روش نمونه گیری دردسترس
و برحسب شرایط ورود و خروج انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس پاسخ نشخواری نولن
هوکسما و مارو ) 1991 ( و پرسشنامه اضطراب کتل ) 1905 ( بودند.
یافته ها: نتایج نشان دادند که بین میانگین نمرات مؤلفه های اضطراب در گروه مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای
ویژه تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین نمرات نشخوار فکری در گروه مادران در سطح 05 / 0 تفاوت معناداری وجود
دارد ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: این پژوهش تفاوت معنادار بین نشخوارفکری در مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژه در دوران
همه گیری کووید 19 را نشان داد. بنابراین مربیان و معلمان مدارس استثنایی می توانند از نتایج این پژوهش در برنامه های
آموزشی خود استفاده کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 279 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/5/5 | ویرایش نهایی: 1402/3/20 | پذیرش: 1401/8/15 | انتشار: 1402/3/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.