Chatrmehr S, Hosseinkhanzadeh A A, Shakerinia I, Baradaran M. Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering. J Except Educ 2018; 1 (150) :45-54
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-1301-fa.html
1- دانشگاه گیلان ، psy_chatrmehr@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (3668 مشاهده)
زمینه: یکی از شایعترین اختلالهای گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بینفردی را محدود میسازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارتهای ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بینفردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد.
روش: نوع مطالعه، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعهکننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ بود که از این میان ۲۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بینفردی با همتایان ویلر و لد(۱۹۸۲) استفاده شد. پس از انجام پیشآزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه ۵/۱ ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بینفردی(۶/۱۴۲۲) و خردهمقیاسهای با تعارض (۱۲/۱۱۴) و بدون تعارض (۰۳/۱۷۵) را افزایش دهد (۰۰۱/۰P≤).
نتیجهگیری: به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه میکنند، افزایش مهارتهای ابرازمندی آنها میتواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توانبخشی آنها استفاده گردد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات گفتار و زبان دریافت: 1397/2/4 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/4/5 | انتشار: 1397/5/29 | انتشار الکترونیک: 1397/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول