1- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، cognition20@yahoo.com
چکیده: (3278 مشاهده)
دانشآموزان کمتوان ذهنی دارای مشکلات روانشناختی زیادی از جمله رفتارهای بیشفعالی و اجباری هستند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازیهای دبستانی بر کاهش رفتارهای بیشفعالی و اجباری دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. این مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در مجموع تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 21 جلسه (3 بار در هفته) با روش بازیهای دبستانی آموزش دریافت نمود. هر دو گروه زیرمقیاسهای رفتارهای بیشفعالی و اجباری مقیاس اضطراب، افسردگی و خلق (اسبنسن و همکاران، 2003) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر رفتارهای بیشفعالی و اجباری به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، بازیهای دبستانی بهطورمعناداری باعث کاهش رفتارهای بیشفعالی و اجباری دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شد (01/0>p). براساس نتایج این پژوهش مشاوران، روانشناسان بالینی و درمانگران میتوانند برای کاهش ویژگیهای روانشناختی منفی مثل رفتارهای بیشفعالی و اجباری از روش بازیهای دبستانی استفاده کنند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1396/9/2 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1397/5/13 | انتشار الکترونیک: 1397/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول