Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
4
117
online
1
fulltext
fa
مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج
The comparison of self-esteem and social skills in deaf and blind students at the intermediate level in the city of Karaj
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p style="DIRECTION: rtl"> <i> هدف از این پژوهش ، مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج در سال تحصیلی 89-88 است. به همین منظور تعداد 36 دانشآموز ناشنوا و36 دانشآموز نابینا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و آزمون مهارتهای اجتماعی مثبت و منفی یا سیاهه مهارت اجتماعی ایندر بیتزن و فوستر و با کمک رابط ناشنوایان و نابینایان، اطلاعات جمعآوری گردید. سپس یافتههای بهدست آمده از طریق فنون آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار </i><i>SPSS </i><i /><i /><i>مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند که عزت نفس در دو گروه دانشآموزان ناشنوا و نابینا متفاوت نیست. فرضیه پژوهشی دوم مبنی بر وجود تفاوت در مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و نابینا مورد تایید قرار نگرفت. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی، عزت نفس افزایش مییابد و بالعکس که نشان دهنده وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای </i><i /><i>مثبت </i><i /><i>مهارت </i><i /><i>اجتماعی و عزتنفس است. </i><strong></strong></p>
<p style="DIRECTION: ltr"> The purpose of this research is compare self-esteem and social skills in deaf and blind students at the intermediate level in the city of Karaj during 2009-2010 academic years. For this purpose, 36 deaf and 36 blind students were selected using the simple random sampling method. The data were collected using Cooper Smith’s self-esteem questionnaire and the positive and negative social skills’ test or Inderbitzen and Foster’s list of social skills with the help of the blind and the deaf assistants. Then, the findings by using the skills of descriptive and inferential statistics and the SPSS software were analyzed. The results indicated that self-esteem in the groups of deaf and blind students were not different. The second theory of the research indicating the existence of a difference in the blind students’ social skills and the deaf ones were not substantiated. Also, as the social skill’s positive behavior is increased, self-esteem is increased as well and on the contrary, it indicates the existence of a positive significant correlation between the positive social skill’s behavior and self-esteem.</p>
عزت نفس, مهارت اجتماعی, دانش آموز ناشنوا, دانش آموز نابینا
Self-Esteem, Social Skills, Deaf Student, Blind Student
20
28
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-197-2&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Mahmoodi
احمد
محمودی
10031947532846002442
10031947532846002442
Yes
رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
fa
از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی
From Mainstreaming to Inclusive Education: A Transition in the Educational System
عمومي
General
مروری
Review Article
<p style="DIRECTION: rtl"> <i> عدالت از آرمانهای والای تمام جوامع بشری است. به نظر می </i><i> </i><i>رسد یکی از اساسی </i><i> </i><i>ترین راهکارها برای دستیابی به عدالت همهجانبه، تسهیل دسترسی همگان به آموزش و پرورش فراگیر، به عنوان یک تحول در نظام آموزشی باشد. </i><i>هدف از برقراری آموزش فراگیر، جستوجو و درک نیازهای آموزشی برای تمامی دانشآموزان است، با این وجود تمرکز این نظام تحولی بر دانشآموزانی است که نسبت به طردشدگی و محرومیت آسیبپذیرند یا نیاز به آموزش ویژه دارند. متخصصان تعلیم و تربیت </i><i>به این نکته اذعان دارند که شرایط حاکم بر نظام آموزشی ویژه در شرایط کنونی نمیتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی، روانی و اجتماعی </i><i>دانشآموزان </i><i>با نیازهای ویژه باشد. آنها بر این باورند که یک نظام آموزشی مبتنی بر جداسازی افراد بر اساس ناتوانی و نقایص آنها، بالطبع باعث سوق دادن این گروه افراد به سوی انزواطلبی میشود. شکاف حاصل از این نوع آموزش نه تنها </i><i>دانشآموزان </i><i>با نیازهای ویژه را از ارتباط با </i><i>دانشآموزان </i><i>عادی محروم میسازد، بلکه به شناخت نادرست آنها نیز منجر میشود. ایجاد بستری مناسب در جامعه که بتواند پذیرای دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد، امری ضروری به نظر می رسد. لذا توجه به آموزش فراگیر و برنامهریزی برای اجرای آن ضرورتی انکارناپذیر است و بدیهی است که انجام این مهم باید هرچه زودتر آغاز گردد، تا این دانشآموزان برای زیستن در جامعه عادی، سازگاری بهتری داشته باشند. در این میان سهم زیادی از مسائل مربوط به این رویکرد تحولی، به آگاهی معلمان و مربیان از چگونگی این نظام آموزشی تخصیص مییابد. این مقاله به بررسی دیدگاههای بنیادی در </i><i>آموزش </i><i /><i>دانشآموزان </i><i>با نیازهای ویژه، </i><i>فلسفه آموزش فراگیر، ارزشها و باورهای بنیادی، </i><i>تحلیل موانع و فرصتها، </i><i>مشکلات موجود و توصیههایی در مورد آموزش فراگیر میپردازد. </i></p>
<p> Justice is one of the top properties all over the world. It seems that one of the most basic strategies for accessing multilateral justice to be the facilitating of access to Inclusive education as a transition in the educational system. The purpose of establishing Inclusive education is the search for and understanding academic needs for all the students. However, the focus of this transitional system is on the students who are vulnerable against rejection and deprivation or need special education. Educational experts believe that the conditions ruling over the educational system can not accommodate the social, emotional and educational needs of the students with special needs under the current conditions. They believe that an educational system based on the separation of individuals according to their ability and disability will naturally end in pushing this group into isolation. The gap created as a result of this kind of educational system not only leads to the separation of students with special needs from mainstream students, but also misunderstanding them. The creation of a suitable environment in the in the society capable of admitting students with special needs is a vital issue. Therefore, paying attention to Inclusive education and planning for carrying it out is an inevitable necessity. It is, also, obvious that such a program should take place as soon as possible so that these students can be more tolerant living in a normal society. Meanwhile, a big portion of the problems related to this transitional approach, is related to the knowledge of these teachers and educators about the way this educational system works. This article deals with the fundamental views in the education of students having special needs, the philosophy of transitional education, fundamental values and beliefs, the analysis of opportunities, the current problems and recommendations for the transitional education.</p>
نظام آموزشی , آموزش فراگیر
Mainstreaming, Inclusive Education
49
60
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Ashoory
محمد
عاشوری
10031947532846002448
10031947532846002448
Yes
دانشگاه تهران
Seyyedeh Sommayeh
Jalil Abkenar
سیده سمیه
جلیل آبکنار
10031947532846002449
10031947532846002449
No
رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی