Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
3
125
online
1
fulltext
fa
نقش سبک فرزندپروری مادران در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی
The Role of Mothers' Parenting Style on Prediction of Behavior Problems in Preschool Children with Intellectual Disability
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی بر اساس سبک فرزندپروری مادران آنها بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آنها 58 نفر با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه سبک فرزندپروری مادران (رابینسون و همکاران، 1995) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کمتوانیذهنی (شهیم و یوسفی، 1378) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه پیشبینیکننده مثبت و معنیدار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری پیشبینیکننده منفی و معنیدار مشکل رفتاری ترس، مشکل رفتار اجتماعی و پرخاشگری است (05/0>P). شایان ذکر است که در این پژوهش بین سبک استبدادی، سبک اقتداری و سبک سهلگیرانه با مشکل نارسایی توجه همبستگی معنیداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای به دست آمده طراحی کارگاههای آموزشی در مورد سبک های فرزندپروری و اثرات هر یک از آن ها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم توان ذهنی را کاهش داد.
The aim of present study was to predict behavior problems of preschool children with intellectual disability based on parenting style of their mothers. This descriptive study is correlational. The statistical population of this research includes the whole mothers of preschool children with intellectual disability in Shiraz city. The sample size was 58 mothers of preschool children with intellectual disability that were selected by purposeful sampling. Parenting Styles Questioner (Robinson et al., 1995) was used for measuring of parenting styles and Shahim and Yousefi’ Behavior Problems Questionnaire for Pre-school children was used for measuring of behavior problems. Data analysis using multiple regression analysis indicated that authoritarian and permissive parenting styles were significant and positive predictors of problem behavior of fear, problem of social behavior and aggression (P<0/05). Also the results of research showed that the authoritarian parenting style was significant and negative predictor of problem behavior of fear, problem of social behavior and aggression (P<0/05). It is worth noting that in this study, there isn’t significant correlation between the authoritarian style, authoritative style and permissive style with attention deficit. According to the finding of this research, designing a workshops for enhancing knowledge and awareness of parents about parenting styles and effects of parenting styles on their children is necessary until by changing parents attitudes about parenting styles and improving family relationships behavior problems of students with intellectual disabilities reduced.
سبک فرزندپروری, مشکلات رفتاری, کمتوانیذهنی
Parenting Style, Behavior Problems, and Intellectual Disability.
7
16
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-2&slc_lang=fa&sid=1
Ghorban
Hemati Alamdarloo
قربان
همتی علمدارلو
ghorban_hemati@yahoo.com
10031947532846002161
10031947532846002161
Yes
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Abas Ali
Hosseinkhanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
khanzadeh@alumni.ut.ac.ir
10031947532846002162
10031947532846002162
No
University of Guilan
دانشگاه گیلان
Mohammad Sadegh
Arjmandi
محمد صادق
ارجمندی
S_arjmandi2000@yahoo.com
10031947532846002163
10031947532846002163
No
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Mohammad Mehdi
Teymoori Asfichi
محمد مهدی
تیموری آسفیچی
mehdi_teymori1367@yahoo.com
10031947532846002164
10031947532846002164
No
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Mahboobeh
Taher
محبوبه
طاهر
Mahboobe.taher@yahoo.com
10031947532846002165
10031947532846002165
No
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی
fa
بررسی اثر آموزش از طریق محتوای الکترونیکی (چند رسانه های آموزشی) بر یادگیری درس علوم پایه ششم دانش آموزان دختر آسیب دیده شنوایی
The Effect of E-learning Content (Multimedia Training) on Learning Science on Deaf Students' Girl in Sixth Grade
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
هدف پژوهش حاضر سنجش تاثیر استفاده از چند رسانه های آموزشی بر یادگیری درس علوم فراگیران آسیب دیده شنوایی می باشد. بدین منظور 30 نفر از فراگیران آسیب دیده شنوایی پایه ششم مدارس استثنایی شهرستانهای استان تهران به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی ابتدا از آزمون محقق ساخته در پیش آزمون استفاده شد سپس محتوای الکترونیکی طراحی و مناسب سازی شده در 24 جلسه ی 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل طبق شیوه های معمول آموزش دیدند. پس از اتمام دوره، آزمون محقق ساخته مجددا برای هر 2 گروه اجرا و با استفاده از آزمون آماری کوواریانس داده ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که به کارگیری چندرسانه های آموزشی در بهبود یادگیری درس علوم دانش آموزان آسیب دیده شنوایی موثر بوده است.
The purpose of the present study is to evaluate the impact of using multimedia training on learning science in deaf learners. So, thirty deaf learners of the sixth grade of exceptional schools in provinces of Tehran state were chosen through a multi-stage cluster sampling approach and they were examined in two groups of experiment and control. In order to investigate, the final test was used in pre-test. Then the proper electronic content of design was performed for experimental group in 45 minutes for 24 sessions and the control group was trained according to usual practices. Upon completion of the course, the final test was performed again for two groups and with the aid of statistical analysis of covariance, the data were analyzed. The calculated value of F for group factor was 86.703 that it was meaningful (p> 0.001). The results of this study show that using multimedia training was effective in improving learning science by deaf students.
آموزش الکترونیک, چند رسانه ای ها, رسانه های آموزشی, کودکان ناشنوا
E-learning, Instructional Media, Multimedia, Deaf Children
17
21
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-98-2&slc_lang=fa&sid=1
Sabereh
Bazrafshan
صابره
بذرافشان
bazrafshan333@yahoo.com
10031947532846002149
10031947532846002149
Yes
Exeption Education
آموزش و پرورش استثنایی
Morteza
Alikhani
مرتضی
علیخانی
mortezaalikhani90@yahoo.com
10031947532846002150
10031947532846002150
No
azad University
آموزش و پرورش استثنایی
Hasan
Rastegar pour
حسن
رستگار پور
h_rast1@yahoo.com
10031947532846002151
10031947532846002151
No
Kharazmi universiti
دانشگاه خوارزمی
fa
بررسی و مقایسه تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت
Comprison of procrastination students physical-motor handicapped, deaf and blind considering their gender roles
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
علل ورزی آموزشی یکی از شایع ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تعلل ورزی آموزشی در بین دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و معلولین جسمی – حرکتی است. بررسی حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی- مقایسه ای است. این مطالعه در سال تحصیلی 92 -91 در شهر اصفهان و بر روی دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و معلول جسمی – حرکتی سنین 15 – 10 سال انجام گرفت. تعداد 90 دانش آموز (30 نفر ناشنوا، 30 نفر نابینا، 30 نفر معلول جسمی- حرکتی) به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت سنجش میزان تعلل ورزی این دانش آموزان از مقیاس تعلل ورزی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)استفاده گردید. در خرده مقیاس های تعلل ورزی در امتحانات و تعلل ورزی در تکالیف بین سه گروه تفاوت معنادار بود و معلولین جسمی – حرکتی تعلل ورزی بالاتری را نشان دادند(05/0 > p ). در خرده مقیاس تعلل ورزی در تهیه گزارش تحقیق تفاوت معنادار بین گروهها مشاهده نشد(05/0 < p). علاوه بر این تفاوتی در تعلل ورزی دو جنس یافت نشد(05/0 < p). با توجه به یافته های پژوهش حاضر ضرورت توجه به تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان با نیازهای خاص به ویژه معلولین جسمی حرکتی به عنوان یکی از ابعاد مهم تاثیر گذار در عملکرد تحصیلی آن ها بیش از پیش مطرح می گردد.
Objective:The aim of this study was to investigate and compare the procrastination of blind, deaf and physical- motor handicapped students considering their gender roles.
Method: the present study is of causal-comparative and cross sectional- comparative type. The statistical population of the study were all 10- 15 year-old blind, deaf and physical- motor handicapped students in Esfahan city in curriculum year of 1391-1392 that among them 90 students were selected by at hand sampling method. Data gathering tool included procrastination questionnaire.The questionnaire was completed by mothers of students under study. Descriptive and inference statistics methods (multi-variable covariance analysis) and SPSS software were used to analyze data.
Findings: findings show that in subscales of procrastination on assignments and exams were significantly different between the three groups and physical- motor handicapped showed higher procrastination. In procrastination on writing was not found significant difference between the groups.
Conclusion: present findings can be used to help students with special needs in educational use.
Key words: procrastination, blind, deaf, physical- motor handicapped
تعلل ورزی, ناشنوا , نابینا , معلول جسمی- حرکتی
Key words: procrastination, blind, deaf, physical- motor handicapped
22
30
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-146-1&slc_lang=fa&sid=1
narges
mohammadi ghaletaki
نرگس
محمدی قلعه تکی
narges.mohammadi65@yahoo.com
10031947532846002181
10031947532846002181
Yes
university of esfahan
دانشگاه اصفهان
amir
ghamarani
امیر
قمرانی
aghamarani@yahoo.com
10031947532846002182
10031947532846002182
No
university of esfahan
دانشگاه اصفهان
mohammad ali
barmak
محمدعلی
برمک
ma_barmak@yahoo.com
10031947532846002183
10031947532846002183
No
SEo
سازمان آموزش و پرورش استثنائی
fa
بررسی رابطه بین برتری طرفی و عملکرد ارتباطی با سن دانش آموزان مبتلا به اتیسم
The relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
زمینه و هدف: نقایص زبانی و ارتباطی، همچنین مشکلاتی در برتری طرفی اندامهادر اختلال اتیسم میتواند با سن افراد اتیستیک مرتبط باشند. هدف این پژوهش بررسی برتری طرفی اندامها و عملکردارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اتیسم در ارتباط با سن آنها میباشد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع مقطعی مقایسهای است و 40 دانش آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8ماه (انحراف استاندارد2سال و 5ماه) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامهی ارزیابی عملکردارتباطی و چک لیست مشاهدهای ارزیابی برتری طرفی اندامها برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید و افراد مورد مطالعه در دو گروه یک سو توان و دو سوتوان و همچنین از نظر سنی در دو گروه کمتر از 13 سال و 13سال و بیشتر قرار گرفتند .جهت بررسی فرضیهها از آزمون Friedman k2و آزمون (independent samples t- test ) T-testاستفاده شد.
یافته ها: مقایسه دانش آموزان اتیستیک در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از 13 سال نشان داد ، در گروه سنی 13سال و بالای آن گرایش به یک سوتوانی در دو اندام دست و گوش بیشتر است (p<0.05)ولی در دو اندام پا و چشم تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (p>0.05). داشتن عملکردارتباطی بهتر در گروه سنی 13سال و بالای آن ، مشهود است ( (p<0.05.
نتیجه گیری: می توان به اقدامات توانبخشی درتثبیت برتری طرفی اندام ها به ویژه در سنین پایین تر ،در جهت ایجاد زمینه لازم برای بهبود قابلیتهای زبانی و ایفای نقش ارتباطی بهتر، اهمیت و اولویت داد.
Background and aim: There can be relationship between language and communication disorders, sidedness problems and age in autistic individuals. This research was aimed to investigate the possible relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students.
Methods and Materials: this is a described-analytic research and a kind of cross sectional and comparative one. For these purpose 40 autistic students with age average 10 years and 8 month (SD 2 year and 5 months) were chosen with convenience sampling method. Communicative function questionnaire were completed by all subjects’ parents. We used observation check list to examine handedness, footedness, and dominant eye and ear. subjects were divided in two groups one and mixed sidedness also autistic student with age = >13 were put in one group and <13 to another one . Using of T-test(independent samples t- test ) and FriedmanK2, data were analyzed.
Results: Data analysis indicated that autistic student with age = >13 tended to definite sidedness preference- in hand and ear not in eye and foot- (p<0.05) and better communicative function (p<0.05).
Conclusion: importance of interventions rehabilitation for stability of sidedness especially in fewer ages can performs important role in having high language and communication skills.
اتیسم, برتری طرفی,عملکردارتباطی, سن
Autism, Sidedness, Communicative function, Age.
31
40
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=1
leila
fayazi
لیلا
فیاضی
leilafayazi@rocketmail.com
10031947532846002234
10031947532846002234
Yes
exeptional education of Tehran
استثنایی شهر تهران
Majid
Rafiee
سید مجید
رفیعی
dr.mrafiee@yahoo.com
10031947532846002235
10031947532846002235
No
University
استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Bahman
Zandi
بهمن
زندی
Zandi_12@yahoo.com
10031947532846002236
10031947532846002236
No
University
دانشگاه پیام نور
fa
برنامه والد – کودک فرانک
Faranak Parent-Child Program (Mother Goose with Cued Speech)for hearing impaired children
عمومي
General
مروری
Review Article
برنامه والد کودک فرانک ،برنامه والد کودک مامان غازه با استفاده ازگفتارنشانه دار فارسی است . این برنامه برای والدین کودکان کم شنوای زیرسه سال بکارمی رود و براساس اصول شفاهی پایه ریزی شده است. برنامه والد-کودک مامان غازه تجربه ای گروهی برای والدین و نوزادان و خردسالان است که تاکید آن برلذتی است که با استفاده از شعرها ،لالایی ها وقصه ها بدست می آید. .والدین در این برنامه مهارتها و اعتماد به نفس لازم را بدست می آورند که آنان را قادر می سازد الگوهای خانوادگی مثبتی را در دوره بحرانی کودکی فرزندشان ایجاد کنند و تجربیات زبانی و ارتباطی زودهنگام را در محیطی سالم در اختیار آنان قراردهند.این برنامه را می توان به روشهای گوناگونی اجرانمود . و برای یک گروه ویژه یا بطور عمومی برای گروه های بزرگتر. برنامه مادر-کودک فرانک(مامان غازه) بصورت جلسات هفتگی برای والدین و کودکانشان تشکیل می شود.برنامه والد-کودک فرانک(مامان غازه) را می توان به عنوان یک برنامه مداخله زودهنگام موثر برای نوزادان کم شنوا بکارگرفت که همه جنبه های روانشناسی ،شنوایی شناسی و توانبخشی را برای نوزادان تازه شناسایی و والدینشان دربردارد
Abstract: Faranak Program is a Parent-Child Mother Goose Program which uses Cued Speech with parents of hearing impaired kids under three years old in an orally setting environment (Movallali,2012). The Parent-Child Mother Goose Program® is a group experience for parents and their babies and young children which focuses on the pleasure and power of using rhymes, songs, and stories together. Parents gain skills and confidence which can enable them to create positive family patterns during their children's crucial early years, and give their children healthy early experiences with language and communication. The Program can be run in a variety of settings and can be offered either to a particular client group or to the public at large. We used the pleasure and power of rhymes, songs and stories taught and experienced orally in a group setting to nurture the parent-child relationship and to foster family wellness in families of deaf babies (under 3 years old).Weekly sessions were held for the group of parents with their children. Pre-test ,post-test was used to evaluate their stress level, acceptance and mental health. The Faranak parent-Child(Mother goose) program can be used as an effective early intervention program which has both psychological and audiological, rehabilitation aspects in it for newly diagnosed hearing impaired infants and their parents.
مداخله زودهنگام,کودکان کم شنوا,برنامه مامان غازه,برنامه والد-کودک فرانک.
early intervention, hearing impaired children, Mother Goose, Faranak Parent-Child Program.
41
46
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-1&slc_lang=fa&sid=1
Guita
Movallali
گیتا
مولّلی
drgmovallali@gmail.com
10031947532846002233
10031947532846002233
Yes
University
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران،ایران.
fa
رویکردهای نظری و کاربردی در اختلال های اضطرابی در کودکان
Theoretical and Applicable Approaches in Anxiety Disorders in Children
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
در این پژوهش مروری با مراجعه به مقالات و منابع روانشناختی مرتبط با موضوع و مطالعه و کنکاش آنها به جمع بندی و نتیجه گیری در مورد اختلال های اضطرابی در کودکان، علل به وجود آمدن این اختلال ها و روش های مداخله اقدام شده است. اختلال های اضطرابی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی هستند که بسیاری از درمان گران به آن توجه ویژه داشته اند. برای مداخله در این اختلال ها دو نظریه شناختی- رفتاری و نظریه آدلری دو شیوه مطرح در این ارتباط هستند. شیوه ی شناختی- رفتاری که راهبردهایی را برای مقابله با اختلال های اضطرابی ارایه می دهد بیشتر جنبه ی درمانی و نظریه آدلری از این نظر که به شیوه های فرزند پروری و نوع الگو سازی والدین می پردازد بیشتر جنبه ی پیشگیرانه دارد.
This article provides an over view of strategies used in the prevention and intervention of anxiety disorders in children. The present research aimed to review and deliberate the of anxiety disorders in children, their causes and the intervention ways, referred to the psychological articles and recourses. Anxiety disorders are the most prevalent disorder in children. These disorders are associated with high social costs and impose personal distress. Therefore most therapists paid special attention to them. This study has discussed Adlerian Theory and cognitive- behavioral therapy which are two distinguished methods in preventing and treatment of these disorders. Since Adlerian theory considers parenting styles and parents' modeling styles, it is mostly a preventing method. And cognitive- behavioral therapy which presents strategies for coping with anxiety disorders is mostly a therapeutic style.
اختلال های اضطرابی, کودکان, مداخله, درمان شناختی- رفتاری, نظریه آدلری
anxiety disorders, children, intervention, Adlerian Theory, cognitive- behavioral therapy
47
58
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-70-1&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Roohi
علیرضا
روحی
roohidehkordi@yahoo.com
10031947532846002188
10031947532846002188
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
fa
ماهیت و طبقهبندی اختلالات خواندن (نقدی بر پیشنهادات (DSM- 5) برای این اختلال)
Annual Research Review: The nature and classification of reading disorders – a commentary on proposals for DSM-5
عمومي
General
ترجمه (پایان پذیرفته است)
translate
<br>این مقاله دانش و آگاهیهای موجود در مورد اختلالات خواندن در کودکان را مرور کرده و آن را با پیشنهادات موجود در طبقهبندی آنها در " DSM- 5" ارتباط میدهد. عموما دو شکل مختلف از اختلالات خواندن در کودکان که ناشی از مشکلات زبانی هستند، وجود دارد. نارساخوانی (همانطور که در (DSM- 5) تعریف شده است) یا مشکل رمزگشایی که مربوط به کودکانی است که در تسلط بر ایجاد رابطه بین الگوی هجی کردن حروف و تلفظ کلمات دارای مشکل هستند. به طور مشخص این کودکان با صدای بلند و آهسته و در عین حال غلط میخوانند و مشکلات بیشتری نیز در هجی کردن را تجربه میکنند. نارساخوانی ظاهرا از ضعف در مهارتهای واجشناختی (صداهای گفتاری) بوجود میآید و با تدریس آوایی نظام مند در ترکیب با آموزش آگاهی واجشناختی قابل بهبود است. شکل اصلی دیگر از مشکلات خواندن، اختلال درک خواندن است. این کودکان با صدای بلند و در عین حال درست و روان میخوانند اما مشکلاتی در فهم آنچه خواندهاند، دارند. به نظر میرسد اختلال درک خواندن ناشی از ضعف در گستره مهارتهای زبان شفاهی شامل دانش واژه شناسی ضعیف، مهارتهای دستوری ضعیف و مشکلاتی در ادراک زبان شفاهی باشد. در این مقاله پیشنهاد میشود که حذف آسیب درک خواندن از (DSM- 5) یک مشکل جدی است که باید پیگیری و اصلاح شود. هر دو نوع نارساخوانی و اختلال درک خواندن اساسا هم بعد هستند و ارتباط زیادی با دیگر اختلالات زبانی دارند. در این مقاله بحث می شود که شناخت ارتباط بین اختلالات خواندن و زبانی الزام مهمی برای ارزیابی و درمان است و اشاره میشود که درجه بالای همبودی بین اختلالات خواندن و دیگر اختلالات به ظاهر مجزا (مانند اختلال نقص توجه ، بیشفعالی و اختلالات حرکتی ) چالشهای مهمی برای درک این اختلالات بوجود میآورد.
This article reviews our understanding of reading disorders in children and relates it to current proposals for their classification in DSM-5. There are two different, commonly occurring, forms of reading disorder in children which arise from different underlying language difficulties. Dyslexia (as defined in DSM-5), or decoding difficulty, refers to children who have difficulty in mastering the relationships between the spelling patterns of words and their pronunciations. These children typically read aloud inaccurately and slowly, and experience additional problems with spelling. Dyslexia appears to arise principally from a weakness in phonological (speech sound) skills, and there is good evidence that it can be ameliorated by systematic phonic teaching combined with phonological awareness training. The other major form of reading difficulty is reading comprehension impairment. These children read aloud accurately and fluently, but have difficulty understanding what they have read. Reading comprehension impairment appears to arise from weaknesses in a range of oral language skills including poor vocabulary knowledge, weak grammatical skills and difficulties in oral language comprehension. We suggest that the omission of reading comprehension impairment from DSM-5 is a serious one that should be remedied. Both dyslexia and reading comprehension impairment are dimensional in nature, and show strong continuities with other disorders of language. We argue that recognizing the continuities between reading and language disorders has important implications for assessment and treatment, and we note that the high rates of comorbidity between reading disorders and other seemingly disparate disorders (including ADHD and motor disorders) raises important challenges for understanding these disorders.
اختلالات خواندن, اختلالات زبانی, نارساخوانی, آسیب درک خواندن, مداخله
Reading disorders, language disorders, dyslexia, reading comprehension impairment, intervention
59
69
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-186-1&slc_lang=fa&sid=1
sepideh
moradi
سپیده
مرادی
hbegi729@gmail.com
10031947532846002232
10031947532846002232
Yes
Karaj
مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 2 کرج