زمینه: توجه اشتراکی در سالهای اخیر موردتوجه پژوهشگران و متخصصان اختلال طیف اتیسم قرارگرفته است و اشاره به مهارتی رشدی دارد که موجب اشتراک توجه یا پردازش پیامهای دیگران میشود. نقص در رشد توجه اشتراکی، ویژه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم است و یکی از نخستین نشانههای تشخیص اختلال طیف اتیسم در کودکان به شمار میرود. این آسیب پیش از یکسالگی یعنی حتی پیش از زمانی که بتوان تشخیص رسمی گذاشت، قابلمشاهده است. پژوهشگران همچنین معتقدند که 2نوع توجه اشتراکی وجود دارد؛ نوع نخست با عنوان پاسخ به توجه اشتراکی و نوع دوم با عنوان شروع توجه اشتراکی شناخته میشود.
نتیجهگیری: در این مقاله، بعد از معرفی ویژگیهای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، به بررسی توجه اشتراکی و آموزش آن پرداخته می شود، سپس شواهد پژوهشی در این زمینه ارایه شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |