جلد 8، شماره 136 - ( آذر و دی 1394 )                   شماره 136 صفحات 39-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A A, SeyedNoori R U O G. A Critical Analysis of Different Diagnostic Approaches to Assess Learning Disabilities. J Except Educ 2015; 8 (136) :30-39
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-561-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، سیدنوری سیده زهرا. بررسی تحلیلی ـ انتقادی رویکردهای تشخیصی مختلف ناتوانی های یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 8 (136) :30-39

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-561-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، Abbas_khanzadeh@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (5903 مشاهده)

زمینه: اصطلاح ناتوانی یادگیری برای تبیین مشکلات یک فرد با هوش‌بهر متوسط در کسب مهارت­های تحصیلی اساسی به کار می ­رود و می­تواند بر توانایی فرد در درک و استفاده از زبان شفاهی یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگی حرکت­ها، یا توجه مستقیم تاثیر بگذارد. ناتوانی یادگیری می­تواند به 3 شکل مشکلات در خواندن، نوشتن و حساب­کردن بروز یابد. میزان شیوع این ناتوانی در سال­های اخیر، بسیار افزایش یافته و در پژوهش­های مختلف برآوردهای متفاوتی از آن صورت گرفته است.

نتیجه گیری: یکی از علل مهم تفاوت­های معنادار در میزان شیوع این اختلال در پژوهش‌های مختلف مربوط به رویکردهای گوناگون تشخیصی است. 3 شیوه مهم در تشخیص ناتوانی­های یادگیری عبارت‌اند از: رویکرد ناهماهنگی پیشرفت توانایی، رویکرد پاسخ به مداخله و رویکرد پردازش شناختی. هرکدام از این رویکردها  طرفداران و مخالفان ویژه خود را دارند. بدین ترتیب در این مقاله ضمن مروری کلی بر تعریف­ و توصیف ناتوانی یادگیری، رویکردهای مختلف تشخیصی به ‌تفصیل مورد بررسی و نقد قرار می­گیرند و در پایان نتیجه­ گیری نهایی صورت می­گیرد.

متن کامل [PDF 270 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/11/30 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1394/8/5 | انتشار: 1394/12/18 | انتشار الکترونیک: 1394/12/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.